بوم گردی اصطلاحی است که در چند سال گذشته خیلی شنیده می‌شود اما هنوز عده زیادی نمی‌دانند بوم گردی چیست و چه فرقی با سایر روش‌های میزبانی مثل هتل‌، هاستل، ویلا و … دارد. بوم گردی و هتل هر دو در جوانبی مثل فراهم کردن فضایی خصوصی برای اقامت، سرو غذا و تامین امکانات رفاهی مورد نیاز اشتراک دارند اما نحوه ارائه این خدمات در بوم گردی و هتل متفاوت است.

 

 

بوم گردی چیست؟

 

بوم گردی در اصل به نوعی از سفر و گردشگری اشاره می‌کند که در آن فرهنگ، محیط، غذا و سنت‌‌های محلی در اولویت قرار می‌گیرد. یعنی چه؟ یعنی گردشگر وقتی به گیلان سفر می‌کند به جای اقامت در هتلی لوکس وسط شهر که معماری مدرن دارد در خانه‌ای با معماری سنتی گیلان ساکن می‌شود و کارکنان بوم گردی که در بیشتر مواقع صاحبان خانه هستند، مهمان‌ها را با فرهنگ و سنت‌های محلی آشنا می‌کنند.
بوم گردی‌های ایران بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند با فرهنگ اقوام مختلف، غذاهای محلی، لباس‌های محلی، موسیقی فولکور و … آشنا شوند.
هدف از اقامت در بوم گردی این است که مدتی مانند مردم محلی زندگی کنید و زندگی را از زاویه دیدگاه آنها ببینید.
.

تفاوت هتل و بوم گردی در چیست؟

 

حالا که متوجه شدیم بوم گردی چیست می‌توانیم بوم گردی و هتل را مقایسه کنیم. با توجه این که تقریباً همه می‌دانند هتل چیست در ادامه فقط به مزیت‌ها و معایب بوم گردی و هتل اشاره می‌کنیم.

.

فقط اقامت یا یک تجربه لذتبخش؟

 

اکثر هتل‌ها خدمات مشخصی دارند. یک اتاق با تخت یک یا دونفره، رستورانی که انواع غذاهای پرطرفدار عرضه می‌کند و هتل‌های چند ستاره که دارای استخر، سالن ورزش و … هستند.
خدمات هتل‌ها با این هدف ارائه می‌شود که مسافر در مدت اقامت در داخل هتل حداکثر آسایش و راحتی را داشته باشد. غذایش به موقع آماده باشد، فاصله هتل تا محل کار یا جاذبه‌های گردشگری زیاد نباشد و تختی که روی آن می‌خوابد نرم و راحت باشد.
.
در بوم گردی امکان دارد همه چیز برعکس باشد؛ اقامتگاه دور از شهر و جاذبه‌های گردشگری باشد، برای آماده شدن باید چند ساعت منتظر ماند و حتی بعضی وقت‌ها در آماده کردن غذا کمک کرد. البته همه بوم گردی‌ها اینطور که گفته شد نیستند.
شاید خیلی از افراد علاقه‌ای به شنیدن صدای خروس اول صبح، قدم زدن میان شالیزارها و درست کردن غذا نداشته باشند و ترجیح دهند همه چیز حاضر و آماده ارائه شود. این که کدام روش میزبانی بهتر است هیچ اهمیتی ندارد چون سلیقه افراد است که بین این دو انتخاب می‌کند.
.
در بوم گردی‌ها به تجربه بیشتر از آسایش و سرعت اهمیت داده می‌شود. سکونت در یک اتاق در بسته چیزی است که در هتل به دست می‌آورید اما در بوم گردی علاوه بر اتاق اختصاصی، راهنمای محلی که همان میزبان است خواهید داشت، داستان غذاهایی که می‌خورید را می‌شنوید و ساعت‌ها به صحبت با مردم محلی و تماشای مناظر بکر مشغول می‌شود.
.

قیمت بوم گردی در مقایسه با هتل

 

نمی‌توان در یک جمله گفت بوم گردی نسبت به هتل ارزان‌تر است یا برعکس اما در کل بوم گردی‌ها در ایران قیمت اقامت کمتری نسبت به هتل‌ها دارند. همانطور که هتل‌های ارزان قیمت یا به اصطلاح اکونومی زیادی وجود دارد که اقامت در آنها هزینه چندانی ندارد و هتل‌های چندستاره‌ای هستند که هزینه‌ هر شب اقامت در آنها بسیار بالا است، بوم گردی‌ها هم درجه‌بندی دارند.
امکان دارد هزینه اقامت در یک بوم‌گردی از ارزان‌ترین هتل‌ها هم کمتر باشد یا هزینه اقامت با یک هتل ۵ ستاره لوکس یکسان باشد.
.

نتیجه گیری

 

بوم گردی در ایران یک سبک جدید از سفر و اقامت است و با توجه به همین جدید بودن هنوز مردم نسبت به انتخاب بوم گردی کمی شک و تردید دارند. اگر تا حالا همیشه هتل انتخاب اول شما بوده است پس در سفرهای بعدی به مناطقی مثل گیلان، لرستان، یزد، اصفهان و … بوم گردی‌ها را هم در نظر بگیرد. شاید شما هم یک بوم گرد حرفه‌ای شوید.

 

.

منبع: پیک لند