آنتونی باردن، گردشگری است که بیشتر جاهای دنیا را دیده و لحظات زیادی را در سفر گذرانده است. او در طول سفرهایش با گردشگران زیادی روبرو شده که با اشتباهاتی که انجام می دهند تجربه سفری تاب را از خود دریغ می کنند برای همین او ماموریتی ویژه برای خود در نظر گرفته است: تغییر نگرش ما به سفر!

 

!  به گفته آنتونی، هیچ وقت یک تور و یا سفر از پیش تعیین شده ما را به اهداف ماجراجویانه نمی رساند؛ وقتی یک سرآشپز به بازدید جایی می رود اصلا نگران نیست که در کجا غذا بخورد و یا به دیدن چه موزه ای برود او بیشتر علاقمند است تا ریتم، بو و مزه ی آن مکان را احساس کند؛ چیزی که برای به دست آوردن آن باید صبور و علاقمند به جست و جو بود. اگر بگوییم آنتونی باردن مسافر خوبی است به درستی او را توصیف نکرده ایم چون او تقریبا ۲۵۰ روز  در هر سال را در جاده می گذراند و این یعنی او جاذبه های زیادی دیده و تجربه های زیادی دارد. آنتونی می خواهد گوشه ای از تجربیات خود را با شما در میان بگذارد و از اشتباهات سفر حرف بزند، پس در ادامه بوم نشین را همراهی کنید.

 

فقط شهرهای معروف!

 

سفر به کجا را ترجیح می دهید؟ شاید دلتان بخواهد از شهرهای معروفی مثل لندن یا رم دیدن کنید در این صورت آنتونی برایتان پیشنهاد ویژه ای دارد: از منطقه امن خود بیرون بروید. بیشتر مسافران همیشه نگران امنیت، ایمنی و تمیزی هستند برای همین است که شاید اگر به خانواده تان بگویید می خواهید سفری به آفریقا یا مصر داشته باشید با مخالفت آن ها روبرو شوید چون به عقیده آن ها یا آدم رباها شما را می دزدند و یا در بیابان در میان طوفان شن، گیر می افتید!

 

به گفته آنتونی جاهای ناشناخته ای مثل مسقط، نهایت ماجراجویی است؛ وقتی که می بینید در کناره های ساحل، ساختن آسمان خراش ممنوع است و معماری اسلامی کاملا حفظ شده است و یا با رفتن به بیابان های بکر، با بادیه نشین هایی روبرو می شوید که تماشای آن ها زندگی تان را کاملا متحول می کنند. رفتن به جاهای نا شناخته فواید خاص خودش را دارد؛ وقتی به جایی می روید که گردشگران زیادی ندارد مجبور نیستید پول زیادی خرج کنید پس می توانید تفریحات بیشتری انجام دهید، بیشتر بخورید و با پول کمتر، اوقات بهتری داشته باشید.

 

سفر همزمان به چند شهر!

 

آنتونی اخیرا سفری ۱۲ روزه به اسکاندیناوی و هلند داشته و در عرض ۱۲ روز کوپنهاگ، استکهلم و آمستردام را گشته و توانسته از موزه ها و جاذبه های زیادی دیدن کند اما به نظر او این سفر یکی از بدترین سفرها بود. از نظر آنتونی این که یک لیست از جاذبه های هر شهر تهیه و خود را مجبور به بازدید از آن ها کنیم یکی از اشتباهاتی است که بیشتر گردشگران انجام می دهند. با این کار شما خود را در حصاری قرار می دهید که مانع از اتفاقات هیجان انگیز و جادویی می شود.

 

اگر برنامه سفر به پاریس را بر مبنای بازدید از جاذبه هایی مثل برج ایفل و یا موزه لوور قرار دهید هیچ اتفاق غیر منتظره با هیجان انگیزی برایتان رخ ندهد. بهتر است که در طول تعطیلات فقط از یک شهر دیدن کنید اینطوری هزینه های سفرتان هم کم می شود چون قرار نیست هزینه ی دیگری برای بلیط قطار یا هواپیما کنید و یا درگیر هزینه ورودی موزه های هر شهر شوید.

 

انتخاب هتل طبق نظر مسافران!

 

به آخرین باری که هتل یا بلیط رزرو کردید فکر کنید، چقدر زمان صرف کردید تا نظرات مسافران هتل را با هم مقایسه و بهترین هتل را انتخاب کنید؟ مطمئنا خیلی زیاد! اما آنتونی می گوید این اطلاعات چندان هم قابل قبول نیستند چون اولویت های مردم با هم فرق دارند و ما درباره اولویت های مردم چیزی نمی دانیم. آنتونی راه حل جدیدی ارائه می دهد و آن اینکه اگر می خواهید مثلا درباره رستورانی در رم تحقیق کنید به وبسایت هایی مثل Eat Your World بروید و بعد از بازگشت در رم هم در همین وبسایت پستی بگذارید و در آن از بهترین رستوران هایی که در این شهر تجربه کردید حرف بزنید.

 

در بین نظرات، اگر ۱۰ تا ۱۲ نفر، موافق بودند که جایی خوب است به همان جا بروید و با رعایت نکاتی سعی کنید هزینه ها را تا حد امکان کم کنید. اگر خیال دارید به رستورانی خاصی بروید حتما قبل از رفتن، منوی غذای ان را به صورت آنلاین چک کنید. البته این کار فقط برای رستوران ها نیست درباره هر چیز؛ از هنر و موسیقی گرفته تا طبیعت گردی.

 

فقط هتل!

 

برخلاف تصور، «لحظه آخری» همیشه ارزان ترین نیست برای بهترین قیمت ها باید دو تا سه ماه زودتر رزرو کنید. اگر به دنبال بهترین قیمت ها هستید و به صورت گروهی هم سفر می کنید بهتر است که Airbnbs را چک کنید چون با کرایه این خانه ها شانس این را دارید تا هم فرهنگ محلی را بهتر بشناسید و هم کمتر خرج کنید. مثلا می توانید در گرانادا فقط با ۷۰ دلار در هر شب در خانه های سنتی غار مانند اقامت کنید اما در همین شهر اگر به دنبال هتل باشید باید برای هر شب حدود ۱۲۰ دلار پول بدهید. حتی شاید با کرایه خانه های محلی پول چندانی پس انداز نکنید اما در عوض ماجراهای جالبی را برای تعریف کردن و سرگرمی دوستانتان تجربه خواهید کرد.

 

سفر عجولانه!

 

لحظات سفر جادویی ست اما گاهی هم اتفاقات بدی می افتد؛ مثل گم شدن در جنگل و یا افتادن و شکستن دوربین! گاهی به طور ناخداگاه می نشینید و برای سفر برنامه می چینید اما باید بدانید که این برنامه شما را محدود می کند و دست و پای شما را برای ماجراجویی می بندد.

اما اگر بخواهیم از گفته های آنتونی یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم این است که باید به مکان های ناشناخته تر بروید، بودجه بندی مناسبی داشته باشید و مهمتر از همه اینکه، سرعت تان را کم کنید در این صورت سفر راحت تری را در پیش رو دارید و پول کمتری هم خرج می کنید. از اینکه بنشینید و فقط تماشا کنید اصلا نترسید چون با این کار لحظاتی را درک می کنید که برای همیشه در خاطرتان باقی می مانند.

 

منبع: الی گشت