در هواپیما مهمانداران و مسافران به استفاده کردن از تلفن همراه همیشه معترض هستند و تمایل دارند که در پرواز خارجی یا داخلی از تلفن همراه استفاده نشود. به همین خاطر ممکن است تا به حقیقت رسیدن این موضوع سال‌ها فاصله داشته باشیم.

.

 

 

شما تصور کنید با وجود ازدحام و شلوغی و تأخیر در پرواز خارجی یا داخلی با کلی خستگی بالاخره وارد هواپیما می‌شوید. بعد از رسیدن به صندلی خود ( شماره صندلی را هنگام خرید بلیط هواپیما می‌توانید رزرو کنید) و گذاشتن وسایل در باکس موردنظر وقتی روی صندلی می‌نشینید و می‌خواهید کمی استراحت کنید؛ ناگهان صدای بلند و گوش‌خراشی به گوش شما می‌رسد.
این صدای بلند، صدای مسافری است که دارد با تلفن همراه خود در داخل هواپیما صحبت می‌کند. حال نگران نباشید این داستان وحشت ناک هنوز به واقعیت نرسیده است، ولی ممکن است که به همین زودی این داستان به حقیقت بپیوندد.
بعضی از افراد می‌گویند که تنها دو سال با استفاده از موبایل در پرواز خارجی یا داخلی فاصله داریم. امروزه همچنین استفاده از تلفن همراه در طول پرواز تا حدودی فراهم‌شده. تا حدودی همه‌ی هواپیماهایی که به مسافرانی که خرید بلیط هواپیما انجام داده‌اند و در هواپیما نشسته‌اند وای فای ارائه می‌کنند، همین‌طور دارای پهنای باند برای تماس تلفنی نیز هستند.
.
اکثر ایرلاین‌های بین‌المللی نیز قابلیت تماس صوتی به‌وسیله مسیرهایی ویژه را دارند. بااین‌وجود هنوز تماس تلفنی برای افرادی که خرید بلیط هواپیما انجام دادن و قرار است با هواپیما پرواز خارجی یا داخلی داشته باشند بر اساس دلایل مشخص ممنوع است: مهمانداران، فهم عمومی و همین‌طور نگرانی در رابطه با امنیت.
مقامات ایرلاین‌ها اصلاً موافق با راه اندازی تماس تلفنی در پرواز نیستند و به هیچ وجه قبول نم کنند مگر اینکه خواسته‌ی قابل‌ توجهی از طرف مسافران وجود داشته باشد.
.
.
هنری هارت ولت که رئیس شرکت تحلیلی در صنعت سفر است می‌گوید:
.
مهم نیست که از چه زاویه‌ای به این داستان نگاه کنید اما بدانید که استفاده از تلفن همراه در هواپیما موجب ایجاد جنجال می‌شود. این دقیق همان امری است که شرکت های هواپیمایی از روبه‌رو شدن با آن جلوگیری می‌کنند.
می‌توانید برای مشاهده لیستی کامل از انواع بلیط هواپیما از سایت سام سیر کمک بگیرید و به راحتی برای پرواز خارجی یا داخلی در هر کلاسی، خرید بلیط هواپیما انجام دهید. شما می‌توانید در همین سایت با مشاهده قیمت ها، آنها را با هم مقایسه کنید. در این سایت شما می‌توانید خرید بلیط هواپیمای سیستمی یا چارتری نیز انجام دهید.
.

حفظ آرامش در کابین هواپیما

.

قطعاً یکی از مخالفان استفاده از تلفن همراه در هواپیما مهمانداران هستند. زیرا آنها معتقدند با استفاده ی مسافران از تلفن همراه موجب می‌شود که هرج مرج و شلوغی در طول پرواز خارجی یا داخلی بیشتر شود و همین‌طور موجب دعوا و آشفتگی نیز می‌شود. با وجود این مشکلات آنها نیز به‌شدت مخالف این داستان هستند.
وظیفه‌ی مهمانداران در حال حاضر مدیریت باکس‌های بالای سر مسافران  و همین‌طور نظارت بر مصرف نوشیدنی در بین مسافران و … دارند. علاوه بر این موارد آنها موظف‌اند نظم را در طول پرواز خارجی ارزان حفظ کنند. آنها بین مسافرانی که صندلی خود را به عقب داده‌اند و آن‌هایی که نداده‌اند پادرمیانی می‌کنند. باوجوداین وظایف سخنگوی انجمن مهمانداران در اتحادیه آمریکا می‌گوید:
همکاران ما نمی‌خواهند نظارت بیشتر بر رفتارهای مسافرانی که خری بلیط هواپیما انجام داده‌اند و در حال پرواز به مقصد موردنظر هستند، نظارت کنند و مسئولیت جدیدی به آنها اضافه شود.
ما به‌شدت مخالف ایجاد تماس تلفنی در طول پرواز هستیم.
مخالفت مهمانداران بسیار حائز اهمیت است و همین مخالفت موجب می‌شود که از این تصمیم صرفه نظر شود زیرا که مهماندار به همان اندازه که خلبان در هواپیما نقش مهمی دارد، مهماندار نیز نقش اساسی دارد. زیرا اگر آنها نباشند معلوم نیست چه اتفاقی بر سر مسافران می‌آید.
.

.

در صورت لغو یا تأخیر پروازهای داخلی و خارجی مسافران چه حق و حقوقی دارند؟

.

در پروازهای داخلی یا خارجی ممکن است بنا بر هر دلیلی لغو شود یا با تأخیر انجام شود. در این وضعیت مسافرانی بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند یکسری حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود.
چنانچه مسافران از حقوق خود در صورت بروز لغو پرواز خارجی یا داخلی آگاه باشند، دیگر بین آن‌ها و شرکت‌های هوایی جنگ و دعوا پیش نمی‌آید و مسافران در صورت داشتن اعتراض می‌دانند باید چه کارهایی انجام دهند.
بر اساس ماده ۵ قانون هواپیمایی که در سال ۱۳۵۴ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، همه ی شرکت های هواپیمایی  موظف‌اند که حق و حقوق مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی خریداری کرده‌اند، رعایت کنند.
مسافران دارای یکسری دستورالعمل‌ها، قوانین، سیاست‌ها و استانداردها ی هستند که بایستی رفتار شرکت های هوایی بر اساس این موارد باشد. هدف اصلی وجود این موارد رعایت حق و حقوق مسافر در طول پرواز خارجی یا داخلی است.
.

.

پرواز آسان

.

چنانچه در صورتی که پرواز خارجی یا داخلی انجام شود اما به دلیل وجود مشکل فنی، هواپیما دوباره وارد فرودگاه شود ساعات تأخیر از زمان بازگشت هواپیما  محاسبه می‌شود و قوانین آن برای اشخاصی که بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند دقیقاً مشابه با موارد بالا است.
در صورتی که مسافر با یک شرکت هواپیمایی دیگر اعزام شود دیگر مشمول دریافت جریمه نیست و مسئولیت تأخیر به عهده ی شرکت هواپیمایی اول نیست.
مسافران با آگاه بودن درباره ی قوانین لغو یا تأخیر پرواز خارجی یا داخلی می‌توانند با خونسردی از حق خود دفاع کنند و می‌دانند که باید چه اقداماتی را انجام دهند. در این وضعیت در صورت هرگونه توهین و خشونت از اقبال مردم یا شرکت های هواپیمایی پیگرد قانونی دارد.
همه جریمه ها برای جبران خسارت واردشده به مسافرانی که بلیط داخلی یا خارجی تهیه‌کرده‌اند، به صورت الکترونیکی واریز می‌شود تا مسافران به راحتی پولشان را تحویل بگیرند.
حتماً مسافران توجه داشته باشند که بلیط داخلی یا خارجی خود را از سایت‌های معتبر خریداری کنند تا در صورت بروز این‌گونه مشکلات بتوانند جریمه خود را دریافت کنند.
شما با خرید مطمئن از سایت های معتبر مثل سایت آژانس هواپیمایی سام سیر می‌توانید بدون داشتن استرس از حق و حقوق خود دفاع کنید. بنابراین حتماً قبل از خرید بلیط داخلی یا خارجی برای پرواز خارجی یا داخلی به این نکات توجه کنید.
زیرا اگر که شما از سایت معتبری خرید نکرده باشید در صورت بروز اتفاقاتی مثل لغو یا تأخیر در پرواز نمی‌توانید به حق و حقوق خود برسید و حق اتان پایمال می‌شود.