پلدختر به واسطه ی موقعیت جغرافیایی که دارد و به خاطر آب و هوای گرمسیری اش ، محل رویش درختان و گونه های گیاهی متفاوته . بخاطر وجود این گونه از درختان و به واسطه ی همسایگی پلدختر با کوه های سر به فلک کشیده ی زاگرس ، دراین شهرستان تفرجگاه زیبایی پدید آمده است .

 

یکی از این مناطق بکر و دیدنی تخت چو یا تخت چان می باشد. منطقه شگفت انگیز تخت چان در جنوب استان لرستان و کوههای سر به فلک کشیده بالاگریوه در شهرستان پلدختر قرار داد.

 

تخت چُو پلدختر

 

تخت چو در شهرستان پلدختر، یکی از شهرهای تاریخی استان لرستان واقع شده که در زمان امپراطوری ساسانیان، پلدختر بواسطه موقعیت جغرافیایی اش یکی از شهرهای مهم و استراتژیک بود. در این شهر پل های ارتباطی زیادی وجود دارند که اکثر آنها متعلق به همین دوران می باشند. نام شهر پلدختر نیز از یکی از بزرگترین پل های آن زمان یعنی پل دختر گرفته شده است که در حال حاضر تنها چند پایه ستون از این پل تاریخی باقی مانده است.

 

در وصف تخت چو

 

به گفته کارشناسان، بالاگریوه تختگاه و جایگاه شاهان هخامنشی بوده که برگرفته از همین نام است. تختچو دارای دره هایی بسیار عمیق است که همچون کرانه ای زیبا آغوش خود را بر همه باز گشود تا از آبشارهایش، تنگه هایش، درختانش، سایه سارهایش و تمام زیبایی های چشم نوازش به طرز صحیح استفاده کنند و زمانی که در آن زمانی را بگذرانند به آرامشی بی انتها دست یابند.

در روزهای بارانی سال، آبشارهای عظیمی با فوران شدید در منطقه تخت چان پلدختر شکل می گیرد که زیبایی خیره کننده ای دارد. مسیر دسترسی به این منطقه بسیار صعب العبور می باشد و جاده ماشین رو ندارد، به همین دلیل هنور پای تخریبگران طبیعت به آنجا نرسیده است!

هم از طرف پلدختر و هم از طرف خرم آباد می توان به این منطقه سفر کرد، اما از لحاظ جغرافیایی جز شهرستان پلدختر محسوب می شود. این ناحیه توریستی بدون تردید جزو زیباترین نقاط ایران است که بسیاری از جغرافی دانان از نظر ظاهری آن را با آمازون و طبیعت قاره آمریکا مقایسه می کنند.

 

موقعیت تختچو با تخت چان پلدختر

 

تخت چو از مسیر آزادراه خرم آباد – پل زال، بعد از عوارضی یک جاده فرعی وجود دارد که تا پنج کیلومتر با ماشین قابل تردد می باشد. از آن جا بایستی حدود هفت الی هشت ساعت پیاده روی کرد تا به دره هایی رویایی تختچو رسید و از تماشای آبشارهای پلکانی تختچو لذت برد و شاهد شکوه این منطقه بود.