رشته کوه گرین از رشته‎کوه‎های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه قرار دارد.

 

گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد. این رشته کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد. ولاش با ۳۶۲۳ متر ارتفاع، در الشتر بلندترین قله این رشته کوه است.

 

قله وِلاش یکی از قله‌های مرتفع در شمال شرقی استان لرستان است. ولاش نام گروهی از شاهزادگان اشکانی است و ممکن است ارتباطی بین نام این دو وجود داشته باشد. این قله بخشی از رشته کوه گرین است که بخشی از سلسله جبال مرتفع زاگرس را در محدوده استانهای لرستان، همدان و کرمانشاه تشکیل می‌دهد قله ولاش از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان سلسله (الشتر) محدود می‌شود و ارتفاع تقریبی آن ۳۶۲۴ متر است.

 

قله‌های بلند آن شامل یال کبود در کوه چهل نابالغان، بازگیر و گاچال در نهاوند، قله ۱۸ یال، سه کوزان و میش پرور در بروجرد و نیز قله ولاش در شمال الشتر است. دیگر قله‌ آن چهل تن واقع در نهاوند می‌باشد. گرین از غرب به دلفان، از شمال به نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از جنوب به شهرستان سلسله محدود می‌شود.

 

گرین در گویش محلی گرّو garru یا garri و در زبان لکی گروین garvin نامیده می‌شود و یکی از کانون‌های آبگیر دائمی لرستان است که رودهای دز و گاماسیاب را تغذیه می‌کند. سرآب‌های فراوانی در پای این کوه وجود دارد و آب آشامیدنی نهاوند و بروجرد والشتر و نیز آب مورد نیاز کشاورزی دشت بزرگ نهاوند و سیلاخور دورود نیز از همین سرآب‌ها تأمین می‌شود.

 

صعود به کوه گرین از طریق روستاهای غرب شهر بروجرد، جنوب نهاوند یا شمال الشتر امکان پذیر است. دهکده وراینه در پای این کوه قرار دارد و صعود به بلندترین قله این کوه یال کبود، از کنار سراب گاماسیاب صورت میگیرد همچنین دهکده ییلاقی ونایی در این پای این کوه قرار دارد. این کوه خرس، کفتار، گرگ و روباه دارد و در گذشته پلنگ نیز داشته‌است.

 

بخش عظیم این کوه در جنوب نهاوند بوده و جلوه‌های زیبایی به این منطقه می‌دهد سرآب‌هایی مانند سرآب گاماسیاب و گیان، فارسبان،کنگاور کهنه،ملوسانرشته کوه فرعی آردشان و کهمان از این رشته کوه سرچشمه می‌گیرند. ضلع جنوبی کوه در شمال دشت الشتر قرار گرفته و رود کهمان از دامنه های گرین به دشت جاری می شود و نهایتا پس از یکی شدن با آب رود کشکان به سیمره رسیده که در خوزستان به نام کرخه ادامه می یابد.

 

 

با آبیاری دشت نهاوند به کرمانشاه سرازیر می شود. این رشته کوه تقریبا تا اواخر مرداد ماه برف دارد البته داخل دره‌ها مدت و گرمای بیشتری برای ذوب برف این کوه لازم است. از مرتفع‌ترین و زیباترین قله‌های این رشته کوه، قله ولاش است که مسیر صعود آن از روستای پرسک در شرق الشتر یا از ونایی و تیزه زن در بروجرد می‌باشد. مرتفعترین قله این رشته کوه، قله یال کبود میباشد.

 

منبع: همیار گش