آبشار گریت یا آبشار هفت چشمه خرم آباد

اگه می خواید به جایی سفر کنید که صدای ریزش آب آبشار روحتون رو نوازش بده و از زیبایی های طبیعتش و هوای مطبوعش لذت ببرید ، حتما باید سری به سرزمین آبشار ها یعنی لرستان بزنید. بخش اعظمی از دیدنی های لرستان و جاذبه های گردشگری لرستان رو همین آبشار ها تشکیل میدن . برای دیدن یکی از زیباترین آبشار ها به خرم آباد میریم. توی شمال شرق خرم آباد ، درست وسط دره ای از درخت های بلوط و زالزالک ، آبشار گریت قرار داره . آبشاری بسیار چشم نواز با محیطی سر سبز و آب و هوایی مطبوع که روح گردشگران رو صیقل میده. آبشارگریت به آبشار هفت چشمه هم معروفه و علت این نامگذاری اینه که کمی بالادست تر از آبشار گریت، سرچشمه ی آبشار، که هفت تا چشمه ی زیبا و کوچک کنار هم هستن وجود داره. آب این چشمه ها زلال و گواراست. مردم روستایی با همین نام که نزدیک آبشار گریت زندگی میکنن ، آب آشامیدنیشون رو ازین چشمه ها برمیدارن. مسافرای چشمه هم دست خالی برنمیگردن و از آب چشمه که از دل کوه های زاگرسی بیرون میاد با خودشون میبرن. جاده ای پر از گلهای زیبا و معطر و درختان بلوط و مو و زالزالک می بینید. صحنه هایی چشم نواز که از دیدنش سیر نمیشید. آبشار گریت از یه آّبشار اصلی به ابعاد ۱۵ در ۱۷ متر داره و از چند آبشار کوچک پلکانی تشکیل شده ، هر کدوم از این آبشار ها جلوه ی زیبا و منحصر به فرد خودش رو داره.

راه های دسترسی
در صورت پیاده ‌روی از روستای گریت تا این آبشار حدودا یه ساعت باید پیاده‌ روی کنید . البته مسیری که برای رسیدن به آبشار گریت طی می کنید ، پر از پوشش جنگل و گیاهان و درختان تماشاییه و طی کردن این مسیر رو براتون راحت و لذت بخش می کنه . با این وجود راه ماشین رو هم برای رسیدن به آبشار گریت وجود داره .
مسیر۱ بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد تابلو آبشار بیشه وجود داره وارد فرعی شده و مسیر رو ادامه بدید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم شما رو به آبشار بیشه و مسیر سمت راست به آبشار گریت می رسونه.
مسیر ۲ : ۵ کیلومتر مونده به شهر خرم آباد از مسیر دورود به یک سه راهی می رسید که دارای تابلو هم هست و بعد از حدود ۴۰ کیلومتر به سه راهی آبشار گریت و آبشار بیشه میرسید؛ مسیر مسقیم به سمت آبشار گریت و مسیر سمت چپ به آبشار بیشه می رسه. برای دسترسی به آبشار بیشه با قطار هم میشه از قطارهای راه آهن تهران – اهواز استفاده کرد؛ البته قبل از سوار شدن قطار باید مطمئن بشید که تو ایستگاه آبشار توقف کنه چون قطارهای سراسری توقف نمی کنن.
منطقه گریت زمستونای برفی و سرد و بهار و تابستون خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم نوازی داره. مالکیت اراضی منطقه در اختیار منابع طبیعی و بخش دیگش در اختیارساکنین روستای گریته. آبشارها در مسیر عبور رودخانه ترس گریت به طرف رودخانه سزار بر اثر عبور از ناهمواریهای منطقه و مسیر عبور رودخانه ترس بوجود اومدن. در فصل بهار و ابتدای تابستون در اطراف آبشار گریت و دامنه ارتفاعات منطقه گل‌های خیلی زیبا و خوشبو به همراه پوشش گیاهی و جنگل انبوه درختان بلوط، زیبایی خاصی به منطقه می‌دهد و چشم‌انداز زیبایی را در برابر چشم بینندگان قرار میده.
روستای گریت ، به سبب وجود آبشار گریت یا آبشار هفت چشمه ، و موقعیت جغرافیایی که داره ، مکان مناسبی برای دایر کردن اقامتگاه های بومگردی هست . به تازگی در روستای گریت ، اقامتگاه بومگردی راه افتاده و امکان رزرو اقامتگاه بومگردی برای گردشگران و مسافران فراهم شده.