آبشار آب سفید الیگودرز، عروس آبشارهای ایران

در دامنه ی غربی اشترانکوه ، در شهرستان الیگودرز لرستان ، کوه سر به فلک کشیده قالی کوه ، ما رو به میهمانی عروس آبشار های ایران ، آبشار آب سفید دعوت کرده . میهمانی که سور و ساتش صدای جاری شدن آب آبشار و رنگارنگی گلها و سبزه های اطراف آبشاره. رنگ سفید خیره کننده آبشار ، در دل کوه ، مثل یه قلب سفیده در دل قالی کوه . حتما دونستنش برای شما هم جالبه که اسم این آبشار زیبا که حالا از دیدنی های لرستان و جاذبه های گردشگری لرستان با طرفدارای خاص تبدیل شده ، از کجا اومده.
نقاش طبیعت ، رنگ سفید مطلق رو برای آبشار آب سفید انتخاب کرد و برای این کار ، آب آبشار رو با هوا قاتی کرد و از ارتفاع ۷۰ متری ، با برخورد با صخره ها ، این رنگ رو به آبشار آب سفید بخشید. آبشار آب سفید ، یکی از زیباترین آبشار های لرستانه که در فصل پر آبی و بارندگی ، عریض تر میشه و با عرض بین ۸ تا ۱۵ متر ، صحنه هایی چشم نواز به وجود میاره.دره ی تاریکی، که آبشار آب سفید رو در دل خودش جا داده ، در طول هزاران سال فعالیت زمین شناختی و فرسایش توسط آب به این شکل درومده ، کوه های اطراف آبشار آب سفید الیگودرز ، مکان مناسبی برای کوهنوردی با چشم انداز زیبای آبشار آب سفیده.

درباره آبشار آب سفید
دو نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی با امکانات رفاهی ، منتظر حضور مسافران و گردشگران هستن. پروژه ی بزرگ آبشار آب سفید لرستان ، قصد داره با یه دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهیگیری، درمانگاه، پاسگاه پلیس، تله کابین، پیست اسکی، سوئیت های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، باغ وحش (برای تکثیر حیوانات وحشی)، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ ، آبشار آب سفید رو مهیای حضور گردشگرا کنه و خاطره ای خوش در ذهنشون بسازه.

آبشار آب سفید در منطقه ای به نام قالی کوه قرار داره که به دلیل پوشش گیاهی و جانوری خاص به عنوان منطقه ی حفاظت شده و شکار ممنوع در نظر گرفته شده . یکی از درختان منحصر به فرد این منطقه سرو کوهیه که ریشه اش در داخل سنگ و صخره رشد می کنه و مردم اون منطقه معتقدن که وقتی این درخت کهن سال یا پیر یشه ، صاعقه شاخ های اون رو آتش میزنه ، تا از بین بره و درخت جوانی به جای اون رشد کنه. اونجا همچنین گونه های گیاهی دیگه ای هم داره :
بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک ولاله های واژگون و جانورایی مثل پلنگ، خرس قهوه ای، کفتار، گرگ، شاهین، کبوتر چاهی، سهره، شاه بوف، کبک، چکاوک، قمری و گونه های مختلف دیگه که البته نباید نگران حضور اونا در اطراف آبشار بود ، چون به دلیل رفت و آمد زیاد ، تقریبا اون منطقه خالی از گونه های جانوریه.

مسیر دسترسی
برای تماشای آبشار آب سفید ، به دل جاده بزنید و نگران اقامت نباشید. میتونید توی اقامتگاه های بومگردی برولاک ، اقامت داشته باشید . اگر می خواید کمپ بزنید حتما چادر کمپ، پتو یا کیسه خواب، کنسرو یا وسایل تهیه ی غذا همراهتون باشه ، هر چند که در چند کیلومتری آبشار هم امکان تهیه اینا هست.
برای رسیدن به این آبشار زیبا به الیگودرز برید و از طریق جاده ی آسفالته وارد راه آبشار آب سفید بشید. فاصله آبشار تا الیگودرز ۷۵ کیلومتره. در این فاصله، جاده کوهستانیه و حدود ۲ ساعتی طول می کشه تا به نزدیکی آبشار برسید، ماشین خود تونو در نزدیکی آبشار پارک کنید و وارد مسیر سنگ فرش شده ب شید تا بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به پای آبشار برسید.توی شهرستان الیگودرز همچنین می تونید سراب‌های غار تمندروی گردکانک، سراب‌های ماهی‌چال، گایکان و سردره، غارهای تمندر ، قلعه سیله و آبشار رو توی برنامه سفر خودتون قرار بدید.